قريب الباشا ” ٢١ “
نعسة
تأليف : محمد كسبه
أمام مدرسة العزايزة الإعدادية بعد إنتهاء اليوم الدراسي
بت با نعسة شايفة الواد بتاع التوكتوك ده .
إيوة يا بت ماله ، هو بيبص لي كده ليه ؟
ده عينه منك و هو مكلمني إمبارح و عايز يمشي معاكي ، و هو معجب بيكي قوي يا بت .
لا يا مني ده شكله كده مش عاجبني ، ده لا شكل و لا منظر ، بقى أني نعسة أحلي بت في العزايزة تحب الواد المعفن ده .
يا بت هو الراجل يتعايب ، بصراحة كده هو قالي إنه عايز يخطبك .
يخطب مين جته فره تاخده ، أني أتجوز سواق توكتوك و كمان لا شكل ولا منظر ليه يعني ؟
إمشي يا بت سيبك منه ، قوليله إني هتخطب قريب .
- هتخطبي لمين يا نعسة ؟ إخص عليكي بقى بتخبي عليه يا نعسة ، طاب أنا زعلانة منك .
- يا بت يا هبلة ده إنتي حبيبتي بقى أنا أخبي عليكي حاجة ، خطوبة إيه ده كلام ، كلام و خلاص يا بت .
تمشي نعسة مع مني و من خلفهم سواق التوكتوك ، و سماعات التوكتوك يصدر منها صوت مهرجان البطيخ للمطرب حمو هيصة .
- يا مزة…. يا عسلية .
إمشي بعيد دلوقتي يا حامد .
عملتي لي إيه في الموضوع ده يا مني ، كلمتيها و لا طنشتي زي عوايدك .
بص يا حامد ، بصراحة كده نعسة هتتخطب قريب و إنت مش عاجبها خالص .
طاب و بالنسبالك إنتي يا مني ؟
يا نهار إسود ده أبويا لو عرف يقطعني .
طاب معلش كلميهالي تاني يمكن تغير رأيها .
مهي ماشية معايا أهي و سامعة و مش عاجبها الكلام ده ، لا يا حامد مليش دعوة بالموضوع ده ، هي قالت لي سيبك منه، و أنا مقدرش أزعل صاحبتي الأنتيم ، خلاص بقى أمشي بعيد أحسن الناس تاخد بالها ، يلا باي يا حامد .
يلا باي ماشي خليها براحتها ، كله مع الوقت بيلين .
و يجري بالتوكتوك بعيدا .
بصي يا مني ، شوفي المز بتاعي باعت لي إيه ع الواتس يا مني .
مز إيه يا نعسة ؟ أهو إنتي بتخبي عليه برضه .
يا بت مانا هقولك أهوه ، باعت لي بحبك يا نعسة و باعت لي ورد و قلب أحمر ، و بيقول هيجيب لي دبدوب في عيد الحب .
أشوفه و النبي وريني صورته يا نعسة .
لأ ده بعينك هو قالي متعرفيش حد ، ده متعلم و خريج كلية .
طاب أنا زعلانة منك يا نعسة .
متزعليش يا منمن ، هقولك بس بعدين .
في الحقل
ولا يا علي ، إحنا في موسم شتلة الرز ، و بكره عايزك تجمع لي ٣٠ عامل ، عشان يشتغلوا في أرض عزيز باشا .
بس يا اسمعين .
اسمعين باشه يا علي .
حاضر يا اسمعين باشا .
اليومية بتتحسب يوميتين زي كل سنة يعني ضحوية من الساعة ٨ لحد الضهر ، و العصاري من الساعة واحدة لحد الساعة ٥ و نص .
عفارم عليك يا علي ، قال يعني بتقولي حاجة جديدة ، مانا عارف ، فيه عندنا ضحوية و عصاري و فيه إللي بيشتغل ضحوية بس و فيه إللي بيشتغل عصاري بس و فيه إللي بيشتغل الاتنين .
بكرة يا اسمعين باشا إنت هتبقى الخولي ، إبقي اتوصي بيا شوية .
إنت هتعمل لنا إيه ع الغدا ؟
إنت لكره هتبقى صبي الخولي يا علوه ، و بكره الغدا حسبة ٨ أو ١٠ كيلو سمك بوري و رز و رقاق و جبنة فلاحي و بطاطس و مخلل و سلطة و فجل و جرجير ، يعني هظبهم ع الآخر ، إنت عايز عمال التراحيلة ياكلوا وشي يا علي !!!
وهيبة مع البنات هيجهزوا الغدا و إنت هتروح تجيبه من الفيلا .
خليهم ١٢ كيلو سمك هو إنت غرمان حاجة يا اسمعين .
لا مش غرمان ، بس دي أمانة في رقبتي يا علي ، و أنا بحب أصون الأمانة .
أمانة إية !!! ده الباشا فلاتي و بتاع نسوان ، تحافظ على فلوس ليه يا اسمعين ؟
طاب هو فلاتي و بتاع نسوان ، أني مالي هو حر في نفسه ، إنما أنا نفسيتي شبعانة و محبش القرش الحرام يا علي .
في بيت نعسة
يا أمه و النبي يا أمه نفسي أشتغل مع عمال التراحيلة ، دنا هاخد ١٥٠ او ٢٠٠ جنية في اليوم يا أمه .
عمال إية يا نعسة !!! إنتي إتجننتي يا بت هو إحنا محتاجين فلوس !!! ولا ناقصنا حاجة يا بت !!!
أبوكي شغال في الكويت و بيبعت لنا إللي يكفينا و زيادة ، هو أنا قصرت معاكي في حاجة ، كل اللي إنتي عايزاه بجيبهولك و زيادة ، ده إنتي معاكي تليفون ب ١٢ ألف جنية .
لا و النبي يا أمه أنا عايزة أروح ، يوم واحد بس مع زميلتي مني .
مني دي إللي هتوديكي في داهية ، دي زي السوسة مية من تحت تبن ، إبعدي عنها يا نعسة .
إنتي دائما بتشتري لها و تجيبلها و بتيجي تاكل و تشرب و بتلبس هدومك ، يا نعسة البت دي بتاعت مصلحتها .
لا يا أمه دي صاحبتي الأنتيم ، و إحنا كده سر بعض ، يا أمه أنا مليش إخوات بنات و مفيش غير طارق الصغير بتاع الحضانة ده ، و النبي يا أمه أروح مع مني يوم واحد بس يا أمه إنتي يا مزة يا عسل إنتي .
خلاص هتروحي ، بطلي زن يا زنانة ، بس هتذاكري و تتشطري .
حاصر يا أمه ، هاتي بقى ٢٠ جنية .
هتعملي بيهم إيه هو إنتي مش خدتي مصروفك الصبح يا نعسة .
يا أمه الدنيا غالية و المصروف ما بيكفيش .
– اتفضلي يا نعسة أحلي ٢٠ جنية .
على الواتس
مسا الفل يا مزة ، عاملة إيه ، جاية و لا لأ .
أصبر شوية يا مز .
يا أمه يا أمه أنا هتاخر شوية في الدرس ، عشان الأستاذ هيراجع لنا .
يعني هتيجي إمتي ؟
قبل المغرب يعني الساعة ٦ تقريبا كده .
على الواتس
إية يا مزة روحتي فين ، جاية ولا لأ ؟
جاية يا وله يا رخم إنت .
عايزك تلبسي أحلى طقم عندك .
هو من إنتي بلبس وحش !!!
مش قصدي أنا عايز أشوفك أحلى واحدة في الدنيا .
خلاص نص ساعة كدة و هقابلك عند الساقية المهجورة جمب شجرة الجميز الكبيرة دي .
و هاتي معاكي أدوات الرسم ، عشان هعلمك الرسم على الطبيعة .
أيوة يا مز أومال أنا جاية لية ، مش إحنا إتفقنا إنك هتعلمني الرسم يلا باي .
باي
يا أمه مشوفتيش علبة الألوان .
دي كات محطوطة هنا .
طاب دوري عليها يا أمه .
خدي أهيه يا حبيبيتي بس متتأخريش ، معرفش أنا قلقانة و مش متطمنة عليكي .
مالك يا أمه دنا ب ١٠٠ راجل ، سلام عشان متاخرش .
طاب تعالي في حضني يا نعسة .
أحلى حضن و أحلى بوسة لأحلى ام ، باي
باي يا بت عمري .
في الطريق
يا نعسة …. يا نعسة ، أقفي عايز أكلمك .
لا كلام ولا سلام يا حامد ، ملكش دعوة بيا خالص ، غور بقى بعيد عني .
حامد يكلم نفسه
طاب و الله لأخد المحمول إللي في إيديها عشان أعرف هي بتكلم مين .
يقترب بالتوكتوك منها و يسرق المحمول و يجري بسرعة و تجري خلفه نعسة .
يا حامد .. يا حامد هات المحمول .
الله يخرب بيتك أروح الدار يعني و لا أروح اتعلم الرسم ، هو يعني هيعمل إيه بالمحمول دنا هوديه في ستين داهية الحرامي ده ، بس لما ارجع من الدرس ، دنا هحبسه و هاخد المحمول ، بس دلوقتي أروح درس الرسم اتعلم الرسم من المز .
بعد عشر دقائق اسمعين يقابل نعسة على الطريق
بت يا نعسة ماشية لوحدك ع الطريق ده رايحة فين .
يووووه و إنت مالك يا اسمعين ، أروح ولا مروحش ملكش دعوة خليك في حالك .
يعني إية يا بت و بعدين إنتي ماشية على حل شعرك ليه ؟
محدش قادر عليكي و محدش قادر يلمك ، هو يعني عشان أبوكي مسافر تمشي براحتك !!! عيب كده يا نعسة .
نعسة تنفعل و ترد بصوت عالي .
العيب إللي إنت بتعمله ده ، إنت مالك و مالي ، كل شوية تنط لي ، تعرف لو مبعدتش عني هلبسك مصيبة يا اسمعين .
مصببة تاخدك يا قليلة الرباية .
غور بعبد عني يا اسمعين ، و ملكش دعوة بيا ، هو كل شوية تمشي وراية و عامل إنك بتنصحني .
أهالي القرية
إنت مالك و مال البت يا اسمعين ، ما تسببها تمشي براحتها ، مش كل شوية تدايقها عيب عليك .
يا عم أنا بنصحها ، و هي كل شوية ماشية زي ما إنت شايف كده .
لا أصل ولا فصل ، اتكل على الله يا اسمعين ، روحي يا بت درسك
–
التعليقات مغلقة.