موسوعه أدبية شاملة

teen spreads her legs for jock.https://fapfapfaphub.com

حكايا واحة57 “رحلتي في تحقيق امنيتى”… جيجي حافظ

213

حكاياواحة 57 “رحلتى فى تحقيق امنيتى

جيجي حافظ

…جعلتنى اتمعن فى التجارب من حولى وانظر الى المشاكل من وجهة نظر مختلفة….وأرى فى الابتلاءات خيرات كتيرة……وأصبحت على يقين أن ليس الحزن ضعف ولكنه خلق لنرى الدنيا على حقيقتها…. حكاية نوراى اسمها هو سر معرفة حكايتها…..استوقفني الاسم عندما ندهت عليها الممرضة لانه نفس اسم بنتى وتؤم سيف فبدأت أقرب منها لقتها ملاك باكى يبلغ من العمر 11شهر مصابة بسرطان فى الدم وكانت فى انتظار دورها لحقنة الظهر (حقن كيماوى)…… وهنا العقل يقف أمام هذا الملاك متألما متحيرا !
إلى اى مدى يصل هذا المرض اللعين ؟ إلى اى مرحلة عمرية يقف عندها ؟
تبا لك أيها المرض البغيض فهو يصل إلى أرحام أمهاتنا ….لطفك يا أرحم الراحمين لو رأيتم هذه البنوتة لزلزلة قلوبكم واهتزت مشاعركم…ولكن هل تعلم هذه البنوتة ما يحدث لها ؟..فهل هى تأن من الألم ام من الجوع ام بداخلها ألم صامت .وحدك ربى تعلم مابها وانت ارحم عليها من امها وبدأ يدور فى ذهنى سؤال اى المراحل أفضل لهذا المرض اللعين ؟
هل الأطفال تحت ال3 سنوات أفضل فهم لايدركون شيئا إلا لحظات الألم(وقت الحقن او بعده ) فقط ولا يعلم من أين يتأتى الألم ولا من من ؟
أما بالنسبة للطفل الأكبر فهو يستحضر الخوف قبل إجراء اى حقن حتى لو مجرد تركيب كانيولا او أخذ عينه…..(انا ابنى سيف كان بيشيل هم حقنة الظهر قبليها بيوم كامل من شدة الألم لانهاكانت بتبقى من غير بنج )الحمد لله رب العالمين ….. فعلا شئ مؤلم انتظار الألم اى الحالين أفضلاطفال لا يتذكرون شيئا عندما يكبروا …ام أطفال يدركون الألم ويغير من شخصياتهم ويجعلهم أكثر صلابة وقوة فى مواجهة الصعاب و الشدائد …..
_ انا أرى أن ابنى لا يجب تصنيفه طفل ولا يليق عليه رجل…بل هو…..، بطل …وعن جداره …………أيوه بطل
اللى فى السن ده ويتحمل مرض زى ده يبقى بطل اللى فى السن ده ويتعرض للحقن أكثر من مرة فى اليوم الواحد يبقى بطل
اللى فى السن ده ويتعرض لأخذ عينه من ظهره وبدون بنج يبقى بطل اللى فى السن ده ويستوعب تغيراته الجسمانية وتأثير الدواء على نفسيته يبقى بطل
اللى فى السن ده ويضحى بوقت لعبه ورياضته ويقيم فى المستشفى لعلاجه يبقى بطل وغيره .،.،.وغيره .،،،وغيره لو فضلت اعدد فلا تكفى هذه المره ومازال البطل فى ساحة المعركة وهينتصر بإذن الله وبدعواتكم وبفضل مستشفى 57357. والمكان الذى يتألم فيه سيصبح هو أفضل مكان ليه لانه يعلم جيدا فضل هذا المكان عليه وعلينا ويااااارب يقدره ويرد الجميل لهذا المكان العظيم ….. انا حابة اخرج من النقطة دى بملحوظة:حب مشكلتك حتى يسهل حلها ….حب ابتلاءك وحاول تخرج منه بهدف….انظر للجزء المملوء فى الكوباية ولا تشغل بالك بالفاضى. فتذكر دائما أن حالك أفضل من غيرك …وأن ربك لا يكلفك شيئا لن تستطيع حمله …وتذكر ما انت فيه الآن هو امر واقع فعليك التسليم حتى يآتى اليقين. …
نرجع لحكايتنا،كانت نوراى بتعيط جامد من الجوع لانها لازم تبقى صايمة قبل (Ith) بحوالى 6 ساعات …ونامت يا قلبى من كتر العياط وفى هذه اللحظات بدأت اتكلم مع الام وعرفت انها متجوزة من سنتين بس وكانت علاقة حب قوية جدا بينها وبين جوزها ظلت لسنوات وواضح أنهم من عيلة ارستقراطية وباين عليهم …….ولكن
من ساعة ما نوراى تعبت وبدأ أهل الزوج ينقلبوا فصاحبت مشاكل بنتهم مشاكل أخرى من وجهة نظرهم مشكلة المرض أهون من مشاكل البشر ….وقالت(اهل جوزى تشائموا منى ومن ذريتى وعاوزين جوزى يتجوز واحدة تانية)وقالتلى جوزى بيحبنى جدا ولكن الزن ووجع الدماغ واحساسى أن أهله بيفكروا فيه كده ده هيموتنى خصوصا أنهم مش ظاهرين ليه حاجة خاااالص وهو مش قالى اى حاجة انا سمعتهم بالصدفة وهما بيتكلموا معاه اكتر من مرة ….انا مش عارفة اعمل ايه (أعرفهم انى عارفة….ولا ابعد من غير جرح…..ولا استسلم ؟
طبعا انا كان ردى عليها بمنتهى السرعة لأه ……عليكى التعامل بذكاء وفطنه وتحديد علاقتك مع اهل زوجك ..اوعى تعريفهم حاجة خليهم دائما خائفين منك وعلى زعلك واتمسكى بجوزك وحافظى عليه انتى معاكى سلاح قوى (الحب)وقربى انت وهو من ربنا لكى تملكى أقوى الأسلحة….
الناس دى(اهل الزوج)مش ناقصها علم ولا رقى ولا مادة،الناس دى ناقصها إيمان بالله و بقضاءه
انا مستغربة الاهل اللى بتشتت تفكير اولادها بدل ما تعينهم على حالهم بتضغط عليهم
أسباب التطفل فى هذه الاسرة
لعله يرجع لنزعة البعض لممارسة النفوذ وفرض الوصايةعلى الغير….او ممكن رغبة للاستمتاع بدور الخبير.وأعتقد أن هذا السلوك سمة من سمات التخلف ….
فلا تسمحى عزيزتى بالجوع الاجتماعى أن يتسلل إلى بيتك (وهو التنازل عن احتياجاتك من أجل التقبل الاجتماعى للأخرين مهما كان درجة قربهم.حتى لاتصلى الى فقدان النضج الانفعالى .
فيجب علينا ان ننأى عن التدخل فى شئون الآخرين وأن ننصح أنفسنا بعدم الخضوع للابتزاز العاطفى او الاجتماعى
أهلنا جميعا……انتم من وصانا الرحمن عليهم وندرك جيدا أن دعواتكم تسعدنا دنياواخره بس لو علشان تريحوا قلوبكو تكسروا قلوبنا…هذا لا يعقل..سبونا نختاار مصيرنا ونحدد مستقبلنا مع من نرغب(الله القادر على كل شئ لم يجبرنا حتي على الدين بل ترك لنا حق الاختيار وتحمل عواقبه …فما انتم من الله.
_ أما بالنسبة للنظرة التشاؤمية دى …أحب اقول أن الأقدار والارزاق بيد الله فيهب لمن يشاء ما يشاء له فلا تهربوا من مصيركم لعلها هذه السيدة تنجب أعظم البشر.
يااارب الهمنا الصواب فى التفكير واحسن تدبيرى.
أهلنا جميعا…….تذكروا دائما ان العلاقة الزوجية علاقة قوية وبينها ميثاق غليظ ومن يحاول زعزعة هذا النظام يكون قد ساهم فى هدم أسرة بأكملها…فقط عليكم بالنصيحة والدعاء .
ومن لهم أهل يستمدوا منهم القوة والعون على ما هو آت فليدعوا الله ان يدمها عليه نعمه ويجعلنا خير الاهل لاولادنا
اللهم اشفى كل مريض يتألم ولا يتكلم وياااارب الطف بابنى سيف ونوراى وبكل طفل انت اعلم بحاله شكرا مستشفانا الغالية 57 على وقفتك معانا من بداية المشوار وهتكملى معانا لبر الأمان وبأذن الله تكونى سبب فى تحقيق الشفا لابنى ولجميع اطفالها.ربى احفظ لنا هذا المكان فأنت ربى جعلته سببا فى اسعاد أسر باكملها
اللهم كن معنا ولا تكن علينا

التعليقات مغلقة.